Bezlepková strava a kto by mal prejsť na bezlepkovú stravu

Bezlepková strava a kto by mal prejsť na bezlepkovú stravu

801
0
Bezlepková strava

Zdá sa, že nálepka “bezlepkové” sa objavuje už skoro všade, vrátane potravín, ktoré v sebe nikdy žiaden lepok ani nemali. Mali by sme aj my naskočiť na tento vlak “zdravej” výživy… alebo sa mu radšej zďaleka vyhnúť?

 

Lepok je bielkovina (proteín), ktorý sa nachádza hlavne v obilninách ako: pšenica, jačmeň a raž. Bezlepková strava je nutnosťou pre ľudí ktorým bola diagnostikovaná celiakia čím sa zabráni vzniku vážnych zápalov v črevách. Celiatici tvoria zhruba 2% populácie. Niektorý ľudia majú miernejší stav nazývaný “neceliatická intolerancia na lepok” a títo ľudia sa tiež môžu pri bezlepkovej diéte cítiť lepšie.

 

Čomu sa vyvarovať, ak ste celiatik, alebo mate intoleranciu na lepok:

  • Všetky formy pšenice, vrátane hrubej múky, jemnej múky, grahamovej múky,  krupice a špaldovej múky.
  • Jačmeň a produkty vyrábané zo sladu.
  • Ráž.
  • Tritikale.

 

Ale pre všetkých ostatných môže byť bezlepková strava iba drahší variant a môže mať negatívny dopad na ich trávenie, pretože im začne chýbať vláknina. Zo správy spotrebiteľov vieme, že niektoré bezlepkové potraviny obsahujú viac tukov, cukru a/alebo soli, ako ich náprotivky, ktoré lepok obsahujú. Bezlepkové potraviny tiež obsahujú nedostatok živín, ako železo s kyselina listová – nachádzajúca sa v potravinách obohatených pšeničnou múkou.

 

Vo veľa výrobkoch je nahradená pšenica ryžou. Z čoho vznikajú obavy, pretože Správa potravín a liečiv v US monitoruje ryžu a produkty z ryže, kvôli prítomnosti arzénu, ktorý sa do nej dostal či už z voľnej prírody, alebo aj pričinením človeka. Preto je dôležité nezamerať sa iba na túto jednu obilninu, to sa týka aj celozrnnej hnedej ryže.

 

Ak musíte zo svojej stravy vylúčiť lepok, zaraďte do svojho jedálnička vlákninu z iných celozrnných obilnín, ako aramant, pohánka, proso, mrlík, a tiež ovocie zeleninu a orechy. A ešte jedna rada: Stále si na produktoch prečítajte zloženie, aby ste nenahrádzali lepok iba tukom a cukrom.

 

https://www.webmd.com

Comments

comments